جستجوی پیشرفته محصولات

قیمت

0 تومان - 13,050,000 تومان

نوع صنایع دستی

موجود در انبار

کیفیت ساخت

جدیدترین مطالب وبلاگ

بازدید از وبلاگ

در صورتی که سوال یا راهنمایی در رابطه با محصول و خدمات پس از فروش آن دارید، با ما در تماس باشید:
درخواست پشتیبانی
compress فهرست محتوا:

    صنایع دستی چوبی جزء پرطرف‌دارترین صنایع‌دستی ایران است. ساخت و تزئین چوب با استفاده از شیوه‌های گوناگون برای تولید اشیای مسطح، حجمی، تزئینی و کاربردی را «هنر درودگری» می‌گویند. تزئین آثار هنری چوبی در بیشتر موارد پس از ساخت بدنه انجام می‌شود؛ بدین ترتیب که بدنه اصلی شی را با انواع روش‌های نجاری و درودگری می‌سازند، سپس کار تزئین را به شیوه‌های مختلف بر سطح آن‌ها اجرا می‌کنند و یا به شکل لایه‌ی آماده می‌چسبانند.

    همچنین در برخی از آثار هنری چوبی، ساخت و تزئین به‌صورت هم‌زمان انجام می‌شود. بسیاری از آثار چوبی که با روش‌های نجاری تولید می‌شوند و بدون تزئین هستند در زمره‌ی آثار هنری چوبی قرار نمی‌گیرند، زیرا جنبه‌ی کاربردی بیشتری دارند. فروشگاه اینترنتی صنایع دستی پرنون در این مقاله به‌طورکامل به انواع روش‌های ساخت، ابزار و مصالح مورد نیاز آثار هنری چوبی از جمله تراش، بُرش و بست و بُرش پرداخته است.


    1- انواع آثار هنری چوبی

    ساخت و تزئین چوب را به روش‌های تراش، برش؛ برش و بست و یا ترکیبی انجام می‌دهند. به تناسب بهره‌گیری از روش‌های ذکرشده، هنر درودگری سنتی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از: خراطی، منبت‌کاری، مشبک‌کاری، گره چینی، معرق‌کاری، نازک‌کاری، خاتم‌کاری، معرق منبت، معرق خاتم و احجام چوبی. در شکل «1» به‌طور خلاصه انواع روش‌های ساخت و تزئین اشیای چوبی نمایش داده شده است.

    آثار هنری چوبی با توجه به نوع کاربرد به‌صورت مسطح و حجمی با استفاده از طرح‌ها و نقش‌های سنتی ساخته و تزئین می‌شود. بهره‌گیری از رنگ، رگه‌ها و بافت طبیعی چوب از ویژگی‌هایی است که در ساخت این آثار، موردتوجه هنرمند قرار می‌گیرد. همچنین از گل‌میخ‌ها و یراق‌آلات فلزی به‌عنوان آرایه در هنرهای چوبی استفاده می‌شود.

     انواع روش‌های ساخت و تزئین اشیا چوبی

    شکل 1: انواع روش‌های ساخت و تزئین صنایع‌ دستی چوبی

    2- ابزار و وسایل موردنیاز در تولید آثار هنری چوبی

    به‌طورکلی برای شکل‌دهی و نقش‌اندازی آثار هنری چوبی از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

    • ابزارهای برش (انواع اره‌های دستی و ماشینی و وسایل سوراخ‌کاری)
    • ابزارهای تراش و پرداخت (انواع رنده، چوب‌ساب، مغار و اسکنه و سنباده)
    • ابزارهای رنگ و تکمیل (انواع لیسه، پیستوله، قلم‌مو و کاردک)
    • ابزارهای بست و نگهدارنده و اتصال (انواع گیره، چکش، میخ‌کش و نخ)
    • ابزار و وسایل ایمنی (دستکش، کلاه، عینک و ماسک).
    • انواع چوب که متداول‌ترین آن‌ها چوب گردو، توت، راش، شمشاد، نارنج و عناب است.
    • چسب چوب، میخ، کاغذ، روغن جلا، استخوان، صدف، عاج، شیشه‌های رنگی، پودر رنگ‌های تیره، بولستر، لاک و الکل، مفتول‌های برنجی و مسی از دیگر مواد و مصالح این رشته هنری به شمار می‌روند.

    3- روش تولید آثار هنری چوبی

    با توجه به روش‌های مختلف ساخت و تزئین چوب (تراش، برش، برش و بست و ترکیبی) و هنرهای چوبی در ادامه به شرح هریک از آن‌ها پرداخته شده است.

    3-1 روش تراش

    تراشیدن چوب‌ها برای ساخت و تزئین اشیا در شکل‌های مسطح و حجم‌دار با استفاده از ابزار متنوع را «چوب‌تراشی» ‌می‌گویند. آثار خراطی و منبت‌کاری از محصولات این روش است.

    الف) منبت‌کاری

     تراش و برداشت قسمتی از سطح چوب برای ایجاد طرح و نقش برجسته با مغار و چکش به‌منظور ساخت اشیا مختلف را «منبت‌کاری» می‌گویند. با منبت‌کاری نقش‌نگارهای متنوعی بر اشیایی چون قاب، رحل، درب، نرده، صندلی، مبل، پایه میز و غیره ایجاد می‌شود. با توجه به میزان عمق تراش زمینه، نقش یا خطوط آن، منبت‌کاری به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه شرح داده شده است.

    گاهی تنها خطوط طرح و نقش را مغار می‌تراشند و زمینه و نقش هم‌سطح و بدون برجستگی باقی می‌ماند، این نوع منبت را «حکاکی» می‌گویند. در انواع دیگر زمینه را کامل و عمق یکنواخت می‌تراشند و نقش نیز با برجستگی‌های متفاوت تراشیده می‌شود که برحسب میزان برجستگی نقوش، آن را منبت نیم‌برجسته، برجسته و تمام برجسته می‌نامند.

    در منبت نیم‌برجسته نقوش یا خطوط اصلی آن در یک سطح باقی می‌مانند که این شیوه در ایران به منبت سوزنی (آباده) مشهور است. قالب‌های چوبی چاپ قلمکار به این روش ساخته می‌شوند. در منبت برجسته (گلپایگان) همه‌ی نقوش نسبت به زمینه برجسته باقی‌مانده و قسمتی از آن‌ها با اختلاف عمق کم (ا تا 3 میلی‌متر) تراشیده می‌شود. منبت گلپایگان نمونه‌ای از نوع است.

    در منبت تمام برجسته با عمق‌های گوناگون تراشیده و روسازی می‌شوند. در انواع مختلف منبت بیشتر از چوب‌هایی که دارای رنگی یک‌دست هستند استفاده شده و پس از پرداخت نهایی، سطح کار را با روغن جلا یا پولیستر می‌پوشانند.

    منبت‌کاری چوب

    تصویر 1: منبت‌کاری چوب

     

    ب) خراطی

    تراشیدن دورانی چوب به‌وسیله‌ی چرخ خراطی و مغار برای ساخت اشیایی با حجم متقارن و مدور را «خراطی» می‌گویند. این روش برای شکل‌دهی و تزئین سطح بیرونی و درونی اشیا به کار گرفته و محصولاتی از قبیل نرده، پایه‌ی میز و صندلی، ظروف، میل زورخانه و غیره ساخته می‌شود. چوب‌هایی که برای خراطی به کار گرفته می‌شوند اغلب دارای بافت و تراکم یکنواختی هستند.

    خراطی چوب

    تصویر 2: خراطی چوب

    3-2 روش بُرش

    در ساخت و تزئین آثار هنری چوبی تنها از روش برش چوب بهره می‌گیرند. در این روش چوب را به شکل و اندازه‌های مختلف، براساس طرح و نقش برش زده و برای ساخت اشیای تزئین و کاربردی به کار می‌‎برند. آثار هنری مشبک و گره‌چینی چوب به این روش تولید می‌شوند.

    الف) گره چینی

    برش قطعات مختلف چوبی و درگیر کردن آن‌ها مطابق طرح‌های سنتی برای تولید اشیا هنری گوناگون با نقوش یکپارچه‌ی مشبک یا توپر را «گره چینی» گویند. امروزه از گره چینی برای ساخت اشیای تزئینی به کار رفته در معماری، اثاثیه و غیره به شیوه‌های گوناگونی استفاده می‌شود. آثار گره‌ چینی انواع گوناگونی دارد که عبارت‌اند از:

    • گره چینی توخالی (مشبک): در گره چینی توخالی زهوارها بر اساس طرح منظم هندسی متناسب با اضلاع تشکیل‌دهنده‌ی گره برش خورده و بدون استفاده از چسب در یکدیگر چفت شده و درنهایت طرح هندسی نمایان می‌شود. در این نوع گره چینی از میان اضلاع گره‌ها (آلت‌ها) هوا و نور جریان دارد. گاهی نیز متناسب با شکل هندسی حاصل از فاصله‌ی میان آلت‌ها، شیشه‌های رنگی قرار داده می‌شود که آرایه‌ی آن به‌حساب می‌‎آید.
    •  گره چینی توپَر: در گره چینی توپر بین آلت‌ها را با قطعات چوبی مختلف و متناسب با شکل پدید آمده، پر می‌کنند که اصطلاحا به آن «لقط» می‎گویند. این نوع گره چینی به آلت و لقط نیز شهرت دارد. اگر به‌جای گره‌‌ها از طرح‌‎‌ها و نقوش با خطوط گردان (منحنی مانند اسلیمی، بوته و ...) برای انواع گره چینی استفاده شود به آن «قوراه‌بَری» یا «اسلیمی بُری» می‌گویند.

    اشیایی که با هنر گره‌چینی ساخته می‌شوند، برای به‌کارگیری پنجره، نورگیر، درب، منبر، نرده، میز، قسمت‌هایی از صندلی، سردر، دیوارک جداکننده (پاراوان) و غیره استفاده می‌شوند. بیشتر آثار گره‌چینی به‌صورت مسطح مشاهده می‌شوند و از طرح‌ها و نقوش هندسی به‌ویژه گره‌ها و همچنین طرح‌هایی با خطوط منحنی برخوردارند. آرایه‌های به‌کار رفته در گره‌چینی، شیشه‌های رنگی، عاج، صدف، گل‌میخ‌های متنوع و غیره هستند. امروزه گره‌چینی در شهرهایی همچون اصفهان، یزد، شیراز، تهران و مشهد انجام می‌شود.

    دیوارک جداکننده (پاراوان) ساخته شده با هنر گره‌چینی

    تصویر 3: دیوارک جداکننده (پاراوان) ساخته شده با هنر گره‌چینی

    ب) مشبک

    برش قسمت‌هایی از قطعه چوب لایه شده براساس طرح، به‌وسیله‌ی ابزار و ایجاد شبکه و روزنه را مشبک‌کاری (شبکه بُری) چوب می‌گویند. در مشبک‌کاری چوب از انواع نقش و نگارهای سنتی (هندسی، حیوانی، گیاهی و ...) برای تزئین اشیا بهره گرفته می‎شود. این نقوش معمولا به‌گونه‌ای انتخاب می‌شوند که اجزای نقش به‌هم‌پیوسته باشد تا زمینه یا نقش پس از برش و ایجاد شبکه از هم گسسته نشود. از آثار این هنر می‌توان به ساخت انواع نورگیرها، جداکننده (پاراوان) بخش‌هایی از صندلی، میز و مانند آن اشاره کرد.

    آیینه مشبک‌کاری

    تصویر 4: آیینه مشبک‌کاری

    3-3 روش بُرش و بست

     بریدن، کنار هم چیدن و چسباند قطعات چوب و مواد دیگر (صدف، استخوان و فلز) برای ساخت پوششی تزئین را «برش و بست» گویند. برش و بست برای ساخت و تزئین پوشش آثار چوبی به شیوه‌های گوناگونی انجام می‌شود که آثار معرق‌کاری، نازک‌کاری و خاتم‌کاری محصولات این شیوه‌ها به شمار می‌روند.

    الف) معرق‌کاری

    بریدن و کنار هم چسباندن قطعات مسطح چوبی خودرنگ و دیگر مواد (فلز و صدف) برای ایجاد پوشش تزئینی تخت بر اساس طرح‌ها و نقش‌های متنوع را «معرق‌کاری» می‌گویند. از معرق‌کاری برای ایجاد نقش و نگار بر سطح اشیایی مانند درب‌های ورودی، گنجه‌ها، صندوق، میز، پاراوان، قاب و همچنین ساخت تابلو با موضوع‌های گوناگون استفاده می‌شود.

    بیشتر آثار معرق به‌صورت تخت و مسطح دیده می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی معرق‌کاری که در ظاهر آن جلوه دارد، بهره‌گیری هنرمندانه از تنوع رنگی چوب‌های طبیعی و خودرنگ است که تمامی سطح کار را می‌پوشاند و گاه موضوع اصلی معرق‌کاری شده و پیرامون آن با استفاده از مواد مصنوعی رنگ تکمیل می‌شود.

    میز معرق‌کاری

    تصویر 5: میز معرق‌کاری

    ب) خاتم‌کاری

    برش و کنار هم چیدن لایه‌های خاتم به‌صورت پیوسته برای ایجاد نقوش منظم هندسی جهت آراستن و پوشاندن کامل سطح اشیا را «خاتم‌کاری» می‌گویند. تزئین سطح اشیا به‌وسیله‌ی لایه‌های خاتم آخرین مرحله‌ی هنر خاتم است. پیچیده‌ترین و پرزحمت‌ترین کار این هنر، مرحله‌ی خاتم‌سازی است که با ساخت مفتول‌ها ظریف منشوری شکل از جنس‌های مختلف آغاز و با تهیه‌ی لایه‌های خاتم پایان می‌یابد. از مهم‌‌ترین ویژگی‌های خاتم‌کاری ایجاد سطحی با نقش‌های رنگین، منظم و هندسی است که از ترکیب و تکرار انبوه شکلی واحد (مثلث متساوی‌الاضلاع به ابعاد حداکثر دو میلی‌متر) حاصل می‌شود.

     جا قلمی خاتم کاری

    تصویر 6: جاقلمی خاتم‌کاری

    4- انواع صنایع دستی چوبی

    چوب، فراوان‌ترین ماده‌ی موجود در طبیعت است که از روزگاران گذشته تا به امروز مورد استفاده‌ی بشر بوده است. از آنجا که چوب، ماده‌ای است که دارای قابلیت‌ها،خواص و ویژگی‌های خاص هست لذا از دورترین زمان‌ها در سرزمین ایران جایگاه ویژه‌ای در هنر و صنعت داشته است. صنایع‌دستی چوبی یکی از صنایع زیبا و ظریف هستند که دارای انواع گوناگونی هستند که هر یک از آ‌ن‌ها به روش‌های مختلفی تولید می‌شوند و هر کدام زیبایی منحصر به فردی دارند.

    انواع صنایع دستی چوبی

    کنده کاری

    خراطی

    آروسی سازی

    ساز سازی

    منبت کاری

    معرق چوب

    خاتم سازی

    مشبک کاری

    سوخت روی چوب

    گره چینی

    نازک کاری چوب

    درودگری

    تهبه و گردآوری مطلب: وبلاگ فروشگاه اینترنتی صنایع دستی پرنون

    منبع: کتاب آشنایی با صنایع دستی ایران

    لطفا دیدگاه خود را در مورد این مطلب بیان کنید

    اشتراک گذاری این مطلب

    محصولات مرتبط

    تخته نرد  خاتم کاری و نقاشی گل و مرغ ابعاد 39در39cm

    تخته نرد خاتم و نقاشی اعلا

    3,800,000 تومان (بدون مالیات)
    جعبه دستمال کاغذی خاتم کاری اعلای اصفهان

    جا دستمال کاغذی خاتم اعلا

    1,890,000 تومان (بدون مالیات)
    جعبه جواهرات خاتم اعلای اصفهان در دو سایز

    جعبه جواهرات خاتم اعلای اصفهان

    250,000 تومان (بدون مالیات)
    جعبه پاسور خاتم و نگارگری اصفهان

    جعبه پاسور خاتم و نگارگری اصفهان

    499,000 تومان (بدون مالیات)
    جعبه چوبی خاتم 35 در 25 سانتی (جا قرآنی)

    جعبه چوبی خاتم 35 در 25 سانتی

    1,480,000 تومان (بدون مالیات)
    ست جعبه دستمال کاغذی و جا قاشقی و چنگالی خاتم و نگارگری شده اعلا

    ست جعبه دستمال و جاقاشقی و چنگالی

    1,800,000 تومان (بدون مالیات)

    دیدگاه (22)

      • پروین
      هنر ساختن تابلوهای سه بعدی چوبی که در آنها برای مثال بخشی از یک خونه روستایی نشان داده می شود چه نام دارد
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، این هنر اسم خاصی ندارد و به اسم هنر ساخت تابلوهای سه بعدی چوبی معروف است.
      • سایه
      ساخت مثلا یک آهو روی چوب...یعنی خود تکه چوب رو تبدیل به یک آهو کنیم این هنر چه نام دارد؟
      • پرنون
      درود وقت بخیر، هنر مجسمه سازی یا پیکرتراشی روی چوب گفته می‌شود.
      • یعقوب رضایی
      با سپاس و احترام و درود و عرض ادب و خسته نباشید، بابت مطالب و منابع ارزشمند و گرانبها بی که واقعاً ارزشمند و عالی بودند که در اختیار عموم و خصوصاً هم‌وطنان قرار دادید ، در این زمان سخت و جان فرسای اقتصادی و اجتماعی که اکثریت مردم در تنگنا و مضیغه و فشار های روحی و جسمی و خانوادگی هستند که حتی امرار معاش به سختی شکل گرفته و جان مردم به لب رسیده ، آگاهی دادن برای زندگی و درآمد راحت و جدیدی دیگر ، نهایت لطف و محبت و عشق ورزیدن و سخاوتمندی شمایی که به راحتی دانش آموخته خود را در اختیار عموم هموطنان قرار داده اید را می رساند و امیدوارم خداوند خوبی ها و ارزش های اخلاقی جواب محبت شما در این دنیا و عاقبت به خیر و نیکی و برکت اموال و برکت اعتبار و ارزش و اهمیت وجودتان بدهد و کامران و کامروا باشید
      • پرنون
      درود جناب رضایی، سپاس فراوان بابت این که نظرتان را در مورد مطلب انواع هنرهای چوبی با ما به اشتراک گذاشتید. جهت فروش محصولاتتون هم می‌توانید از طریق پنل فروشندگان سایت ثبت نام کنید و محصولاتتون را برای فروش قرار بدهید در صورت هر گونه سوال هم با بخش پشتیبانی با شماره 09363197760 تماس بگیرید.
      • یعقوب رضایی
      سلام. ممنون از مطالب و عکس ها و ویدیوها و توضیحات تون ، من کاملاً از همه گفته ها و توضیحات و آموزش هاتون لذت و استفاده بردم ، واقعاً دمتون گرم خیلی خیلی به کار و زندگی من اومدند دست بانی و سازنده این محتوا و سایت درد نکنه ای ول دایی
      • پرنون
      سلام و عرض ادب خوشحالیم که مطلب انواع صنایع دستی چوبی مورد توجه شما قرار گرفته است و ممنون که نظرتان را با ما در میان گذاشتید، شاد و پیروز باشید.
      • حسن
      سلام.من یه میز نهار خوری چوبی نقاشی شده قدیمی و انتیک دارم.چجوری و کجا میتونم قیمتشو دربیارم
      • یعقوب رضایی
      اگر هم مایل بودید و خواستید من میتونم وسایل ماندگار و خاطره انگیز و یادگار براتون آماده و ارسال کنم 1_ مجسمه سر ( کودک و بزرگسال) 2_ قاب عکس صاف و مسطح 3_ قاب عکس نیمه برجسته 4_ قاب عکس تمام برجسته ( تمام عکس ها و نقوش درخواستی شما) 5_ ابزار و وسایل ( ابزار ماساژوری و طب سنتی و اسلامی ، ابزار کاری ، ابزار خانگی و ابزارهای تزیینی و یادگاری.) 6_ تابلو نقش های چوبی ( حکاکی شده ، منبت کاری شده ، خاتم کاری شده ، معرق کاری شده ، مشبک کاری شده و رنگ آمیزی و نقاشی و طراحی و جلا داده شده) ودر نهایت هر طرح و خواسته شما رو به شکل قاب و مجسمه و دکوراسیون تحویل شما داده البته بعد از رضایت و خرسندی شما. یعقوب رضایی
      سلام عکس میز و وسیله تون برام بفرست تا هم نرخ بازار و هم ارزش واقعی اون رو براتون محاسبه کنم و اطلاعات اون رو در اختیار تون بزارم. البته اگر مایل هستید. یعقوب رضایی هستم
      • پرنون
      سلام و عرض ادب، دوست عزیز اطلاعاتی در این زمینه نداریم
      • نادری هستم
      بسیار پر بار وجالب وماندگار
      • پرنون
      ممنون که نظر خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید
      • پرنون
      سلام وقت بخیر، ممنون از این که نظر خود را درباره مطلب صنایع دستی چوبی با ما به اشتراک گذاشتید.
      • فهمیم
      خوب بود، ممنون
      • پرنون
      درود دوست عزیز، خوشحالیم که مطلب صنایع دستی چوبی مورد توجه شما قرار گرفته است.
      • من
      مطلب مفید و جامعی بود. تشکر
      • پرنون
      سلام خانم نصیری محترم، ممنون از لطف شما انشاله همواره موفق باشید
      • نگار نصیری
      سلام، من دانشجو رشته صنایع دستی هستم خواستم ازتون تشکر کنم تا حالا مطالب وبلاگ شما تو تحقیق‌هام خیلی به من کمک کرده
      • پرنون
      با عرض سلام و ادب و احترام، از نظر شما در مورد این مطلب سپاسگزاریم، قصد وبلاگ پرنون تهیه مطلب برای انواع هنر و صنایع دستی در ایران و جهان است، این دو هنری هم که شما فرمودید در دستور کار هست و به محض آماده شدن مطالب در وبلاگ منتشر خواهد شد.
      • مینا سلطانی
      سلام خسته نباشید، این مطلب خیلی خوب بود که به انواع صنایع دستی چوبی اشاره کرده بودید، اگر بتونید مقاله جداگانه هم درباره هر کدام مانند منبت کاری، معرق کاری و... روی سایت بزارید خیلی عالی میشه

    دیدگاه جدید

    شما در حال پاسخ به دیدگاه هستید

    تنظیمات

    اشتراک گذاری

    فهرست

    کد QR